door Hélène van Oudheusden
•
7 april 2024
Persoonlijke ontwikkeling voor leraren Lerares Kim valt in voor haar collega. Ze kent 13-jarige Joshua van een weerbaarheidstraining. De jongen heeft een lastige thuissituatie en zit verdrietig aan zijn tafel. Kim vraagt of hij even wil kletsen. Joshua heeft er zin in en praat honderduit. Net als Kim hem vraagt wat ze voor hem kan doen, wordt Joshua cynisch. Hij gaat haar napapegaaien en Kim stopt het gesprek. Het raakt haar dat het gesprek van ontspannen naar cynisch ging. Wat zegt dat over mij? , vraagt Kim zich verdrietig af. Diep vanbinnen willen we allemaal onszelf kunnen zijn op school. Toch valt het me op hoe vaak mensen binnenkomen op school en ‘hun professionele jas aantrekken’. Alsof ze iemand anders zijn in de klas. Zo kun je afstand krijgen tussen wie je bent en wat je doet. En dat kan een energielek worden, zeker als je gewend raakt om niet meer te luisteren naar de signalen van je lichaam. De Engelsen hebben hier een mooi woord voor: inner work life . Dat betekent dat je tijd neemt om te voelen wat alle impulsen op school met jou doen. Vanbinnen. Zodat je van daaruit weet wat jij nodig hebt om vervullend te werken. Zo versterk je je werkgeluk, je didactische competenties en het pedagogisch klimaat in je klas. Leerzame situaties Waarom werkt het zo goed om even naar binnen te kijken in uitdagende situaties? Omdat in jouw kern oneindig veel oplossingen zitten voor die ene situatie met een leerling die je telkens triggert. En als hij jou op je werk triggert, dan speelt vast hetzelfde onderliggende thema in je vriendschappen of familiecontacten. Met dit 3-stappenplan update jij je persoonlijke groei 1. Neem afstand: schep ruimte in het contact = 30% groei Joshua gaat naar zijn plek en Kim neemt een time-out in de pauze. Ze vraagt haar favoriete collega of ze even mag spuien over de situatie met Joshua. 2. Onderzoek: voel wat in je binnenwereld gebeurt = 30% groei Wat Kim denkt: · Ik had even een band met Joshua en dat deed me goed. · Ik wilde hem echt helpen. · Hij heeft me geen hulpvraag gesteld. · Toen Rowan later mijn aandacht vroeg had ik geen zin om te reageren, ik vind dat ik daar boven moet staan als leraar. · Ik schaam me dat een leerling me zo van slag brengt. Hier werd Kim verdrietig. De situatie met Joshua triggert haar oude thema waarin Kim blijft geven terwijl ze niet voldoende terugkrijgt. Haar gevoel staat los van deze leerling maar oude thema’s kunnen makkelijk getriggerd worden in ons. Daarom is het zo belangrijk dat we liefdevol met onszelf omgaan in contacten. Kim huilt uit bij haar collega en voelt dat ze ontspant. Ze loopt rustig terug naar de klas 3. Observeer: vind nieuwe manieren om te reageren = 40% groei Oud gedrag: normaal gesproken zou Kim subtiel wraak nemen op een leerling die haar kwetst. Dat weet ze van zichzelf. Ze zou hem negeren of een sarcastische opmerking maken. Weten dat dit voortkomt uit wrok – die op egoniveau zit en niet op zielsniveau – kan al genoeg zijn om te kiezen vanuit je hart te reageren. Nieuw gedrag: Kim weet dat Rowan alleen een oud gevoel triggerde. Dat geeft haar de ruimte om zacht naar zichzelf en naar Joshua te kijken. Haar compassie heeft een positief effect op Joshua. Hij doet de rest van de middag goed mee met de les. Als Kim naar huis fietst krijgt ze het idee om eens in kaart te brengen in welke relaties ze meer geeft dan ontvangt. Ze voelt dat ze Rowan bijna dankbaar is dat hij dit idee naar boven bracht. Nu kan ze voor zichzelf aan de slag om weer een stuk te groeien.