Vergroot je Innerlijke Leiderschap op School

8 juni 2024

In 7 stappen naar authenticiteit


Hélène van Oudheusden is personal coach en organisatiepsycholoog. Ze is auteur van Maak een Krachtplek van je Werk en werkt met je samen om de verandering te creëren die bij jou en je organisatie past. Hélène biedt je bewezen strategieën uit het Westen en het Oosten & uit het bedrijfsleven en het onderwijs zodat bevlogen veranderaars van elkaar kunnen leren.



Weet je nog waarom je ooit schoolleider wilde worden? Was het een logische stap nadat je zelf leraar of adjunct was of is er een beroep op je gedaan omdat er te weinig schoolleiders zijn? Leiding geven aan een team is prachtig en geeft veel kansen voor persoonlijke groei.


Meer en meer echter hebben, vooral vrouwelijke, schoolleiders moeite met zichzelf blijven terwijl er allerlei impulsen op je afkomen. Omgaan met lerarentekort en wisselende regelgeving, lange dagen maken en ’s nachts wakker liggen van de problemen van die ene leerling. En ondertussen proberen voldoende tijd over te houden voor je privéleven. Hoe is dat bij jou?


Een inspirerend model om te ontdekken hoe je in je werk zit, is de klassieke Heldenreis van de Amerikaanse literatuurwetenschapper en mythologiekenner Joseph Campbell. Hij onderzocht mythologische verhalen van over de hele wereld en ontdekte dat de hoofdpersoon in welke cultuur ook dezelfde psychologische heldenreis loopt, op zoek naar zijn identiteit. In zeven stappen ontdekt hij wie hij is.


De Heldenreis komt goed van pas om te zien wat je nodig hebt in je werk. Zodat je kansen kunt ontdekken in tijden van verandering. Geniet van de 7 stappen van de Heldenreis met oefeningen waarmee je je professionele ontwikkeling op school kunt vergroten.

Maak een Krachtplek van je Werk - Hélène van Oudheusden

 

Stap 1. Luisteren naar signalen

Signalen zijn die gedachten en gevoelens die je aangeven dat je iets in je werk wilt veranderen. Een gevoel van onbehagen, een (vaag) verlangen of een mail waarin je iets leest dat blijft hangen. Je gaat normaal gesproken snel in de actie maar je vertrouwde aanpak van situaties lijkt ineens niet meer te werken. Dat kan betekenen dat je je manier van werken bent ontgroeid.


Voor jou: welke signalen herken je? Een kleine rondgang langs schoolleiders geeft deze signalen:

·      De audit komt eraan en ik heb al stress als ik opsta

·      Een avond niet werken voelt als spijbelen

·      Ik heb het geduld niet meer om rustig naar een vriendin te luisteren

·      Eigenlijk durf ik niet goed in het openbaar te spreken maar het moet

 

Stap 2. Helpers en tegenwerkers

Wanneer je naar de signalen voor verandering luistert, kom je mensen tegen die je ondersteunen. Ze geven je op het juiste moment een tip, idee of raad. Je ontmoet ook tegenwerkers op je pad tegen: mensen die grappen maken om je te ontmoedigen of die zeggen dat je ‘vroeger leuker was’. Laat het zo snel mogelijk los en weet dat je er altijd mensen zullen zijn die dingen liever bij het oude houden.


Voor jou: Welke mentor of collega kan jou helpen bij wat je wilt bewaren en wat je niet meer wilt?

 

Stap 3. De drempel over

Je stapt over de drempel zodra je innerlijk kiest om uit te zoeken wat je wilt veranderen op je werk. Je wilt bijvoorbeeld niet langer 3 uur per week overwerken. Ook al weet je nog niet hoe het anders kan, je gaat voor jezelf opkomen. Dat is niet altijd makkelijk want op elke drempel staat een wachter. Dat kan je bestuur zijn maar ook je eigen gedachten of de grenzen van je taakgebied kunnen je belemmeren.


Voor jou: deze vragen helpen je te ontdekken wat je wèl wilt op je werk.

·      Hoe ziet jouw ideale werkplek eruit?

·      Hoeveel uur wil je werken zodat je werk en privé in balans kunt brengen?

·      Welke twijfels heb je?

 

Stap 4. Beproevingen
In de fase tussen de drempelovergang en succesvol veranderen kun je te maken krijgen met angsten, innerlijke weerstand of verzet vanuit je omgeving. Dit zijn testen of je bijvoorbeeld echt durft aan te geven dat je niet meer standaard overwerkt. Zodra je een beproeving labelt als een verleiding om terug te keren naar je oude manier van werken, komt er ruimte. Je kunt dan kiezen wat je wilt doen om te groeien.


Voor jou: een senior manager geeft aan: Ik geloof in reïncarnatie en dat we lessen leren van elkaar, we werken dingen samen uit. Dingen zijn op aarde verweven. In het ene leven ben je dader, in het andere misschien slachtoffer. Deze holistische benadering kan je een diepere laag geven op school.

 

Stap 5. De schat

Het spannendste moment op je reis naar wat je nodig hebt op je werk, is het vinden van de schat. Dit is het nieuwe inzicht waardoor je ineens ziet of krijgt wat je echt wilt. Je hebt bijvoorbeeld eindelijk het gesprek bij je bestuur om over je werktijden te praten. Doordat je je goed hebt voorbereid kun je rustig aangeven dat je meer balans tussen werk en privé zoekt. Helder vertel je dat je minder uren gaat maken en hoe je dit voor de school hebt opgelost.


Voor jou: in het geval van overwerken is het moment van uitspreken je schat. Bij andere veranderingen is niet altijd te voorspellen wanneer je de schat vindt. De oefening bij deze stap is dan ook: blijf in beweging. Focus op contacten met collega’s waar je energie van krijgt of kijk eens in andere branches waar jouw hart sneller van gaat kloppen.


Stap 6. De terugkeer

En dan heb je ineens wat je wilt. Je gaat minder werken, contact met een collega verbetert of je vindt de functie waar je al langer naar verlangde. Aan de slag! Als je op een nieuwe manier gaat werken, ga je opnieuw over de drempel.  


Voor jou: maak een overzicht van je inzichten en zet erbij met wie je daarin graag wilt samenwerken.

 

Stap 7. Deel je schatten

Geniet van je nieuwe stap en deel met anderen hoe jij hier bent gekomen. Welke tips of suggesties heb je voor collega’s en vrienden? Bereid je ook voor op mogelijk minder fijne reacties. Jij bent gegroeid en misschien zit een collega of vriendin nog op een ander spoor.

 

Voor jou: na verloop van tijd merk je opnieuw signalen voor verandering. De Heldenreis loop je telkens weer, alles verandert. Heb je hem al een keer bewust gelopen dan zal de volgende (werk)verandering makkelijker gaan. Je weet immers beter wat je kunt tegenkomen onderweg.

 
Foto header: Pixabay

Maak een Krachtplek van je Werk - Hélène van Oudheusden

Plan je vrijblijvende overleg


Wil je je ontwikkeltempo verhogen in leiderschap en positieve verandering in je organisatie? 


Neem even contact met me op en we plannen een online koffie in. 


Hartelijke groet,


Hélène van Oudheusden

06 – 42 69 70 16


Den Haag & Lesbos

Maak een Krachtplek van je Werk - Hélène van Oudheusden

Je vindt de uitgebreide Heldenreis in 'Maak een Krachtplek van je Werk' van Hélène van Oudheusden. Met oefeningen, tools en theorie om de beste versie van jezelf te worden op je werk. 


Bestel hier je exemplaar. 



Hélène van Oudheusden is zacht in haar benadering, werkt holistisch en is benaderbaar. Tegelijkertijd is ze kritisch op de inhoud en de ontwikkeling. Ze stelt de juiste vragen, komt samen tot mooie inzichten en zet de ander in de kracht. 


Lieke Rigter, regiodirecteur VierTaal, Amsterdam



Persoonlijke ontwikkeling school
door Hélène van Oudheusden 7 april 2024
Persoonlijke ontwikkeling voor leraren Lerares Kim valt in voor haar collega. Ze kent 13-jarige Joshua van een weerbaarheidstraining. De jongen heeft een lastige thuissituatie en zit verdrietig aan zijn tafel. Kim vraagt of hij even wil kletsen. Joshua heeft er zin in en praat honderduit. Net als Kim hem vraagt wat ze voor hem kan doen, wordt Joshua cynisch. Hij gaat haar napapegaaien en Kim stopt het gesprek. Het raakt haar dat het gesprek van ontspannen naar cynisch ging. Wat zegt dat over mij? , vraagt Kim zich verdrietig af. Diep vanbinnen willen we allemaal onszelf kunnen zijn op school. Toch valt het me op hoe vaak mensen binnenkomen op school en ‘hun professionele jas aantrekken’. Alsof ze iemand anders zijn in de klas. Zo kun je afstand krijgen tussen wie je bent en wat je doet. En dat kan een energielek worden, zeker als je gewend raakt om niet meer te luisteren naar de signalen van je lichaam. De Engelsen hebben hier een mooi woord voor: inner work life . Dat betekent dat je tijd neemt om te voelen wat alle impulsen op school met jou doen. Vanbinnen. Zodat je van daaruit weet wat jij nodig hebt om vervullend te werken. Zo versterk je je werkgeluk, je didactische competenties en het pedagogisch klimaat in je klas. Leerzame situaties Waarom werkt het zo goed om even naar binnen te kijken in uitdagende situaties? Omdat in jouw kern oneindig veel oplossingen zitten voor die ene situatie met een leerling die je telkens triggert. En als hij jou op je werk triggert, dan speelt vast hetzelfde onderliggende thema in je vriendschappen of familiecontacten. Met dit 3-stappenplan update jij je persoonlijke groei 1. Neem afstand: schep ruimte in het contact = 30% groei Joshua gaat naar zijn plek en Kim neemt een time-out in de pauze. Ze vraagt haar favoriete collega of ze even mag spuien over de situatie met Joshua. 2. Onderzoek: voel wat in je binnenwereld gebeurt = 30% groei Wat Kim denkt: · Ik had even een band met Joshua en dat deed me goed. · Ik wilde hem echt helpen. · Hij heeft me geen hulpvraag gesteld. · Toen Rowan later mijn aandacht vroeg had ik geen zin om te reageren, ik vind dat ik daar boven moet staan als leraar. · Ik schaam me dat een leerling me zo van slag brengt. Hier werd Kim verdrietig. De situatie met Joshua triggert haar oude thema waarin Kim blijft geven terwijl ze niet voldoende terugkrijgt. Haar gevoel staat los van deze leerling maar oude thema’s kunnen makkelijk getriggerd worden in ons. Daarom is het zo belangrijk dat we liefdevol met onszelf omgaan in contacten. Kim huilt uit bij haar collega en voelt dat ze ontspant. Ze loopt rustig terug naar de klas 3. Observeer: vind nieuwe manieren om te reageren = 40% groei Oud gedrag: normaal gesproken zou Kim subtiel wraak nemen op een leerling die haar kwetst. Dat weet ze van zichzelf. Ze zou hem negeren of een sarcastische opmerking maken. Weten dat dit voortkomt uit wrok – die op egoniveau zit en niet op zielsniveau – kan al genoeg zijn om te kiezen vanuit je hart te reageren. Nieuw gedrag: Kim weet dat Rowan alleen een oud gevoel triggerde. Dat geeft haar de ruimte om zacht naar zichzelf en naar Joshua te kijken. Haar compassie heeft een positief effect op Joshua. Hij doet de rest van de middag goed mee met de les. Als Kim naar huis fietst krijgt ze het idee om eens in kaart te brengen in welke relaties ze meer geeft dan ontvangt. Ze voelt dat ze Rowan bijna dankbaar is dat hij dit idee naar boven bracht. Nu kan ze voor zichzelf aan de slag om weer een stuk te groeien.
Share by: